índex | índice | navegació barcelona review #13 |
CRITÍCA CRITÍCA CRITÍCA CRITÍCA CRITÍCA CRITÍCA |
CARTES
DOCTAVIO PAZ Octavio Paz: Memorias y palabras; cartas a Pere Gimferrer 1966-1997 (Seix Barral, 1999)
Que Pere Gimferrer shagi decidit a publicar les cartes que Octavio Paz li adreçà durant més de trenta anys és un fet que li agraïran molts lectors. Al capdavall, aquest epistolari constitueix un tresor particular un trésor personnel, com es referia Isabelle Rimbaud a les cartes que li dedicà son germà, i el fet de fer-les públiques (i en el cas de Gimferrer, d editar-les també) constitueix una responsabilitat que potser alguns shaguessin estimat més destalviar-se, de posar en mans daltri o de deixar per a més endavant. Però linterès literari de les cartes és obvi, i no només pel paper que juguen en la formació de Gimferrer (i al qual ell mateix ha fet referència en diverses ocasions), sinó perquè en elles shi inscriu la trajectòria vital i literària de Paz durant aquests anys: les seves opinions, les seves actituds estètiques i fins i tot el seu no sempre còmode posicionament polític. Quan Paz hi parla de literatura, ho fa amb la naturalitat de qui nha fet una forma de vida. El reconeixement (immediat) dels mèrits poètics de Gimferrer fa que rebi consells i comentaris personalitzats des dArde el mar fins a Mascarada, en els quals Paz aposta decididament per un llenguatge poètic renovador, deutor de les avantguardes i contraposat a un realisme social que de vegades es recolza en un llenguatge vascil·lant. En la lectura i relectura dels clàssics lAntologia grega, Quevedo, Sor Juana Inés de la Cruz... shi entreveu la recerca per part de Paz de la pròpia identitat; insisteix en el caràcter modern daquestes lectures, i les contraposa a altres referents culturals: Paz escriu des de Mèxic, des dEstats Units, des de lÍndia. En les anècdotes personals per on passen Carlos Fuentes, Milan Kundera, John Ashbery i Antoni Tàpies, entre molts altres, retrobem el poeta viu en el seu ambient. El lector català es commourà en observar com el poeta mexicà llegeix, en edició bilingüe o amb lajut dun diccionari, autors com Ausiàs March, Gabriel Ferrater o Joan Brossa, sempre amb aquella curiositat sana i intel·ligent que donà a la seva obra un abast universal en la mesura, és clar, que aquest sigui un adjectiu aplicable a una manifestació artística sempre determinada culturalment. A part de la possibilitat de refer el procès de gestació dalgunes obres i és significant la referència, el 1966, a lassaig La llama doble, que Paz no publicarà fins el 1993, bona part daquestes cartes ofereixen un comentari detallat al procès dedició dassajos i poemaris (Gimferrer nera responsable) i sentretenen en detalls que, a part dalguns de molt significatius, com el desig inicial de lautor de conservar el títol de Libertad bajo palabra per al conjunt de la seva obra poètica, concerneixen sobretot al públic especialitzat i als responsables dedicions futures. Per altra banda, i com és lògic que passi en lera de la comunicació, hi ha esdeveniments importants de la vida de Paz com la concessió del premi Nobel el 1990 que no deixen constància en lepistolari, sens dubte en benefici del tracte personal i la conversa privada. Però, encara que resulta gairebé inevitable trobar a faltar les cartes de linterlocutor de Paz, Gimferrer sha esforçat, com a editor del volum i destinatari de les cartes, a apuntar en les notes tota la informació imprescindible i aquelles referències que resultarien obscures pels qui no coneixem laltra part dun diàleg que no deixa de contenir pàgines de gran valor. |
© 1999 Melcion
Mateu i Adrover Aquesta obra no pot ser arxivada ni distribuïda sense el permís explícit de l´autor. Us preguem llegiu les condicions d'utilització |
navegació: barcelona review #13 juny - agost 1999 |
carles hac mor ester xargay eduard escoffet josep lluís seguí dídac p. lagarriga tomàs arías soler cave canis crítica |
crítiques breus (en
anglès sobre llibres de publicació recent) números anteriors enllaços (Links) |
www.BarcelonaReview.com anglès | castellà | pàgina de l'editor | e-m@il |