Per què toqueu el saxo?
Josep Lluís Seguí
Resoldre un cas
criminal, encara que haja sigut allò que es diu un èxit professional, que així ho diria
lEnric Ricó, el meu amic i tanmateix ric i famós escriptor; encara que pugues
fer-li un senyal a la culata de la teua oblidada pistola de detectiu privat amb poca
feina, bé que tingues a la butxaca un taló al portador amb una generosa xifra, no sempre
et fa sentir-te un home feliç, ni tan sols estàs massa segur de pertànyer a aquesta
espècie: els homes professionals i satisfets que acaben la jornada laboral i es prenen un
parell de whiskys amb molt de gel en el Cafè Ràdio City o van a fer-se un bany
descuma amb una dubtosa tailandesa dalt standing al Manila Club.
El Cafè Ràdio City havia canviat, bé que continuava
sent idèntic llevat del model de telèfon públic, o era jo mateix qui havia canviat per
manca dhabitud dentrar al bar on un dia vaig trobar Àngela, que hi feia de
cambrera.
Ni la cambrera que feia el torn de vesprada em
coneixia ni semblà reconèixer-me lencarregat del local. Vaig demanar un bourbon.
No va ser una bona idea. Eren les quatre d'una vesprada de començaments de la tardor en
la que semblava que l'estiu havia reviscolat.
Tampoc no havia perdut, jo l'habitud de dur
l'americana posada; una de les que es diuen d'entretemps però que et fan suar en
l'esquena. No duia corbata, això no, ni camisa; una camiseta blanca Levi's que no sabia
d'on havia sorgit i que em donava una mica l'aire d'un poli californià, prou ridícula
d'altra banda. No havia sigut la meua intenció. Havia eixit de casa vestit amb allò
primer que havia trobat, com dhabitud també els darrers anys. Des que no treballava
a La Nacional i no tenia la mirada de Queti, secretària per a tot, per tal de dir-me que
feia pena com vestia, anava del tot a la moda. La moda talicom. Tal i com
talçaves.
Era massa prompte, també, per a un whisky de sègol
sense haver menjat res al migdia. La cambrera, morena, amb unes malles negres cenyides a
les seues excessives natges, em posà un Fou Roses, per acabar-ho dapanyar; un
whisky presumptament elaborat a Kentucky i que ni els mateixos americans coneixen.
A la música ambient em va semblar reconèixer un tema
tocat per Ben Webster, potser Stardust.
Per què tots toqueu el saxo?
Vaig recordar les paraules dÀngela. Què podia
haver-li dit jo en el nostre primer encontre perquè ella em fes aquella pregunta? Potser
que hi havia uns amics que teníem -feia anys- un grup de jazz al que li vam donar el nom
dels Intocablues. Qui després arribà a ser el comissari Medes i el guionista de ràdio
Paco Santamaria eren els únics capaços darrencar notes als instruments musicals.
Cap dells no tocava el saxo. Medes siniciava amb el clarinet i Paco Santamaria
sesforçava a tocar la guitarra com West Montgomery. Mai no vam tocar blues. Ni jo
tampoc el saxo.
No anava a ser una bona idea dacostar-me on
sabia que vivia encara Àngela. No acostume descometre les idees bones que se
macudeixen, si arriben; més aviat les que no són tan bones.
Àngela vivia a una zona relativament nova, que es
trobava envoltada per diverses avingudes, entre les quals on hi era el Cafè Ràdio City.
Prop de la seua illeta de cases hi havia un jardí públic. Duia uns pantalons vaquers i
una samarreta roja que li coneixia de sempre, amb la marca coca-cola desllavassada
pel pas del temps, o deixem-ho que a causa de les successives rentades. Subjectava, amb
tensió, una corretja que acabava en un gosat menut, inquiet i que no cessava de lladrar.
Potser mhavia olorat, el gos. Se macudí pensar -una altra mala pensada- que
si macostava a ella anava a trobar-me la mateixa Àngela de sempre.
No vaig anar errat, però. Físicament es podia dir
que era la mateixa que havia conegut sis anys enrere. La cambrera tímida, rossa,
fugissera a la mirada, que vaig veure el primer dia que vaig entrar al Cafè Ràdio City?
No. La dona que vaig estimar duran cinc anys bé que ella mai no em va dir que
mestimava. Un any vivint si fa no fa a la mateixa casa, la meua, amb breus estades a
la seua i quatre des que un dia vaig arribar a casa i em va dir que no volia continuar la
relació daquella manera, que sen tornava a casa seua. Tenia la maleta feta i
era clar que no havia sigut pensat i fet. Àngela sho pensava tot molt; fins i tot
escrivia en un paper allò que volia fer amb la seua lletra desigual, insegura, plena de
tatxades. Em vaig deixar caure al sofà, jo, i la vaig veure anar-sen. Tampoc no
havia sigut un dia massa bo, a La Nacional, on jo encara hi treballava; tot just
mhavia passat la vesprada guaitant per la finestra i veient com queia la pluja.
Curiosament, en arribar a casa i trobar-me amb la definitivament fugissera Àngela, havia
deixat de ploure. Ironies de loratge més que del temps.
No es va sentir sorpresa, Àngela, quan em va veure, al jardí. I nhi havia
passat, de temps. Tot just va dir:
-No tinc res dalcohol, però si vols pujar
-féu Àngela alhora que, estirant del malhumorat gos, feia acció danar cap a sa
casa.
No vaig pensar que Àngela havia deixat de beure. No
tindria cap beguda a casa perquè ella no acostumava a tenir mai res de beure ni de
menjar, no gaire. Sempre havia begut cervesa, whisky, rom o qualsevol cosa que beguera qui
era amb ella, igual que quan vivia amb mi. Sa casa, però, no era un lloc per a trobar res
així. Era una dona de bar, tan pel que feia al treball com per les seus habituds. El poc
que menjava cada dia sel feia també a un bar. I sa casa
Vaig pensar que me la
trobaria com sempre, com era ella, la mateixa Àngela. A les prestatgeries de la sala
continuaven acumulant-les objectes. Llibres esotèrics, figuretes que igual podien ser
regal dalgú com tretes al costat dun contenidor del fem
Espills,
fotografies
Em vaig preguntar si entre les fotos hi hauria les que en alguna ocasió
ens havien fet ella i jo. Vaig seure al sofà, el mateix sofà de sempre. Ella va seure al
meu costat. Salçà de seguida.
-Potser em quede una mica de Cutty Sark.
Va desaparèixer en direcció a la cuina. Em vaig
relaxar al sofà i vaig guaitar la terrassa. Continuava plena de macetes amb tota classe
de plantes, algunes com lalfàbega, lherba-sana, i també marihuana. De banda
a banda de les parets de la terrassa, als fils destendre, hi havia llençols, uns
pantalons vaquers i roba interior. La roba interior dÀngela, sempre de color blanc.
Àngela tornà a la sala amb una ampolla de Johnny Walker quasi buida i un parell
de gots menudets.
-No tinc gel.
-Mai no prenc el whisky amb gel, Àngela.
Em va semblar que en pronunciar el seu nom se li
senrojolava una mica el rostre i el cos se li estremia lleument. Va omplir els dos
gotets de whisky i deixà un davant meu. Ella era asseguda quasi a laltra banda del
sofà. Mai no havia sigut una dona que buscara el contacte físic; potser ara el defugia i
tot. Duna tauleta, agafà un potet i va traure una boleta de xocolata. Vaig veure
com feia tot el ritual de cremar la marihuana, barrejar-la amb tabac ros
i a la fi
lembolcallava amb paper de fumar Smoking. Més que lalcohol, potser més que
el sexe àdhuc, Àngela gaudia amb la marihuana. Sempre havia sigut així; la feia
sentir-se tranquil·la i perdre la nerviosisme de les situacions que no controlava.
-Vius a soles? -li vaig llançar abans
dadonar-me que tampoc no era una bona pregunta.
-Amb Àlex. Ha fet ja els quinze ans.
Àlex era el seu fill. Sempre havia pensat, jo,
erradament, que ella continuava enamorada del pare natural del xiquet. No era així. De
fet, mai no havia conviscut amb ell després del naixement del nen. Era només una sospita
paranoica meua, una gelosia que em vaig inventar i una justificació per explicar-me per
què em va deixar un
mal dia.
-I tu?
Vaig titubejar. Podia contestar-li qualsevol cosa.
Inventar Mentir. Tant se valia.
-No sóc precisament feliç, encara que tinc la
butxaca de lamericana folrada de diners- Àngela em mirà sorpresa-. No; no et
penses que mhe passat a laltra banda de la Llei. Ahir vaig resoldre un cas
dallò més senzill i vinc de recollir un taló més generós del que no esperava.
-Algun assassinat?
-Un marit que volia saber el que ja era evident, que
la seua dona lenganyava amb un altre. Ja saps que hi ha qui paga per saber això.
-Em pensava que es tractava dun assumpte
criminal. Sempre anaves embolicat amb la Policia.
-Ho dius pel comissari Medes? Encara ens veiem, sí.
Li faig algun favor i ell a mi també. Però ja no sóc aquell detectiu que allà on anava
es trobava un cadàver. Ni tan sols es pot dir que sóc un investigador en actiu. Fa temps
que vaig deixar lagència i només agafe un cas si em criden a la porta de casa -No
vaig arribar a dir-li que mhavia deixat La Nacional, feia quatre anys, perquè el
virus de la depressió em tocà quan ella se nanà del meu costat. També va ser
quan morí ma mare. I el cansament de veure la mort dels altres tan a prop de mi. Un munt
de pèrdues-. Però, sí, anit hi hagué un assassinat.
-De veres? I té alguna relació amb tu? Vull dir,
professionalment.
-No vaig poder fer-hi res. No mho esperava. Li
van pegar un tret a una pianista dun club on vaig algunes nits a escoltar jazz. El
tret no anava dirigit a ella. Va ser una errada, una víctima errada. I la vaig veure
morir davant meu. Quasi als meus braços.
-Anaves al club de jazz per la pianista? Era la teua
xica?
-No, res daixò. En realitat anava perquè
magrada la cantant. I el jazz. La cantant supose que també és una dona errada, per
a mi. Totes són les dones errades, les dones de ma vida.
-Ho dius per mi?
No li vaig dir que, en el nostre cas, era jo qui havia
sigut un home errat per a ella. Vaig empassar-me un segon got de whisky que mhavia
posat Àngela dun glop i em vaig alçar.
-He danar-men.
-Ten vas? -va fer, semblant decebuda.
-He danar a la comissaria -vaig mentir.
Macompanyà a la porta. Ens vam quedar
mirant-nos als ulls. No hauria estat mala idea besar-la, o si més no dir-li que tornaria
per allí un altre dia. Em vaig passar la mà per la galta. No mhavia afaitat des
del matí. A penes havia menjat i duia massa whisky que no era de la meua marca al cos. Em
vaig girar i vaig enfilar les escales per baixar alhora que sentia una punxada a
lúlcera.
Al cap, em sonava la música que havia escoltat al
Cafè Ràdio City.
No era Ben Webster, sinó Lester Young, també al saxo
tenor.
I el tema era Lover Come Back To Me.
|
© 1999 Josep Lluís
Seguí
Aquesta obra no pot ser arxivada ni distribuïda
sense el permís explícit de l´autor. Us preguem llegiu les condicions d'utilitzacióJosep Lluís Seguí. Nascut a València, 1945.
Escriptor. Novel.lista. Periodista. Analista i professor de cinema. Articulista de premsa.
Conferenciant. Obra literària publicada (selecció): <Les tribulacions de rosa
Vermell>, <Una eixida, Sam>, <El laberint de l'home llop>, <Rosa
Vermell, detectiva privada>, <Rosa Vermell i l'amant que arribà de l'Est>,
<Biografia de J-L.>, <Diari de bordell>, <Comèdia>, <El segrest de
Xico Black>, <Quadre de cavalls>, i altres.
Guionista de ràdio, televisió i audiovisuals.
Crític de cinema, arts plàstques i mitjans de comunicació.
Coordinador i presentador d'actes culturals.
Comissari d'exposicions d'artistes plàstics.
Webmaster i coordinador de pàgines web.
Saxo tenor del grup de jazz INTOCABLUES TU
Amb residència actual a L'Eliana (País Valencià)
He residit a New York, Barcelona, La Havana, i París.
Membre de l'AELC (Associació d'Escriptors en Llengua Catalana), PEN
CLUB, Escriptor Valencias d'Audiovisuals EVA), Guionistes Associatats de
Catalunya (GAC), Unió de Periodistes Valencians (UPV), GUIONS.COM.
Associació Valenciana de Crítics d'Art (AVCA), CEDRO, SGAE,
salutacions, Josep Lluís Seguí
Web professional (AELC): www.partal.com/aelc/autors/elsegui/index.html
Web personal (La Factoria) www.falcon-es./usuarios/jlsegui
|