índice no. 40: gener - febrer 2004 |
CONTEMPLACIÓ O EL PAISATGE A LA PALETA Ester Xargay
Eixos del discurs que serosiona amb les formes desèrtiques del "tot shi val, que fa baixada!" Segments on les lleis de simetria es desfermen de lordre sotmès per ser lu asimètric. El sol passa; moviment que determina el temps, o solstici en temporades que manen sobre els cossos que es desenvolupen; desimboltura de la llum que apaga la nit quan es fa de dia; dia que culmina la percepció de tots els qui no són percebuts, ja que són a la nit de lexistència. I si existir és el dia, quan desperta lexistència? Quina de les dues fa sort o són les dues cares del món en el girar duna moneda que fa brega amb un bon so que no fila prim a lhora denxampar del més gras al més prim. Lhora ens torna al temps i retorna lespai i el moviment que shi desenvolupa. "Les línies paral·leles a lhoritzó formen una extensió, i les línies perpendiculars a aquest horitzó construeixen la profunditat", comentava cézanne a un amic tot observant la natura, i argüia que aquesta, per a lhome, rau més en la profunditat que no pas en la superfície. Per això, deia, "a les nostres vibracions de llum, representades pels vermells i els grocs, hi cal afegir una suma suficient de blaus per fer sentir laire" Corot insistia en la importància i el valor de la mirada tècnica. Aquest mestre del paisatge va tractar, insaciablement, la plasmació pictòrica de la llum sobre les coses, una inquietud que el va dur a experimentar amb les tonalitats i llurs gradacions i matisos. Ell defensava una concepció de la pintura com a estructura de formes i colors, al marge del seu contingut icònic. Fins aquí hem esbossat una mosca de laventura pictòrica que situa el pintor a mercè de vents que el converteixen en un conqueridor d'horitzons inexplorats. La reflexió, la filosofia, la llibertat en lart de representar saliaran amb la tècnica per acostar lobservador a paisatges insondables, és a dir, a uns paisatges pintats per ser mirats amb afany i desig de conèixer, més que no pas pintats per complaure el gust de voler reconèixer. |
© Ester Xargay 2004 Aquesta obra no pot ser arxivada ni distribuïda sense el permís explícit de l´autor. Us preguem llegiu les condicions d'utilització |
navegació: | no. 40: gener - febrer 2004 |
Narrativa Enric Larreula: Bon dia Poesia Assaig
Ressenyes
crítiques breus/ressenyes (en català) |
|
www.Barcelonareview.com anglès | castellà | francès | pàgina de l'editor | e-m@il |