índice número 25: juliol - agost 2001 |
Aaaaaaauuuuuummmmmmm! [OM] "Canten les pedres" ("Singende Steine") és la instal·lació dart i música que acullen les sales dexposició municipal de Girona fins el proper 9 de setembre. Aquest projecte neix de la bellesa sonora que la compositora Barbara Held fa temps que porta al cap. Held sha basat en un llibre que va trobar en un daquells mercats de barat duna ciutat qualsevol: "El origen musical de los animales-símbolos en la mitología y la escultura antiguas" (1946) del musicòleg alemany Marius Schneider, el qual va fer una interpretació musical dels capitells dels claustres medievals de la Catedral de Girona i del Monestir de San Cugat del Vallès. Schneider exposa que el so va ser el principi, seguint la idea que la síl·laba OM és la representació formal del so primordial, aquell so que hi és però no sona, semblant al càntic dels mantres i existent en la religió hindú. La pròpia Held, com a bona música que és, diu que "la música és leternitat" i que "leternitat simbolitza la connexió amb lunivers, una força que portem dins, la paraula sagrada." Segons linvestigador alemany el "crit-símbol" va desaparèixer a mesura que simposaven les representacions iconogràfiques dels animals i sanava perdent la relació mística entre lHome i la Naturalesa. Els animals fantàstics que apareixen esculpits als capitells de lèpoca medieval són lexpressió en el pla material de la sonoritat ancestral i primera: lU a la pedra. Però, plagiant la teoria de Schneider, lintent de plasmar el ritme-símbol només és possible en el pla acústic. I això, labans del Big-Bang, és el que van representar els músics que van acompanyar la Barbara Held el passat 3 de juliol en un suau concert i performance suggestiva al claustre de La Mercè. El trompetista Matt Davis, el percussionista Àngel Pereira, lexperta en "veus congelades" Anne Weller i a la flauta la Barbara, van representar la creació de lunivers mitjançant lOM a través dels quatre elements bàsics fets so: laire metàl·lic, el foc tambor, la terra soprano i laigua projecció. Un cop van crear el cosmos van marxar a sopar tots plegats... Per cert, "Lorella és lòrgan receptiu místic suprem" és una de les inscripcions daquesta instal·lació, amb testos ideats per lartista Pere Noguera, i on contemplant la duresa del còdol es poden sentir plaentment els seus crits. joan josep camacho grau [5/VII/01] |
© The Barcelona Review Aquesta obra no pot ser arxivada ni distribuïda sense el permís explícit de l´autor. Us preguem llegiu les condicions d'utilització |
navegació: | tbr : número 25 juliol - agost 2001 |
Narrativa, Poesia, etc |
Albert
Mestres: La mort de limbècil |
crítiques breus (en anglès sobre llibres de
publicació recent) números anteriors Audio enllaços (Links) |
|
www.BarcelonaReview.com anglès | castellà | francès | pàgina de l'editor | e-m@il |