índice no. 39: novembre - desembre 2003 |
Rebosteria selecta Algunes lectures recents a cura de J. B. i B. |
Martha Medeiros: En to delogi. (Selecció, traducció i presentació de Josep Domènech Ponsatí). Emboscall Editorial. Vic, 2003. Cent poemes (escrits "amb pintallavis, ja sigui amb odi o amb trempera, o ratllats amb lungla al full en blanc"), extrets de làmplia obra daquesta excepcional poeta brasilera nascuda a Porto Alegre el 1961. Poesia de la revolta moral, directa, sense concessions; poesia que diu la dificultat de viure, de ser: "quedem així: / tu boig per mi / i jo boja fins a la fi", "totes les dones / són dones de delinqüent" i "allà on pretenc arribar / és un lloc que no es diu pel nom". ___________________ Alberto Manguel: Chez Borges. Tal com escriví Borges, allò essencial de la realitat només es troba en els llibres. Alberto Manguel, escriptor culte (i de culte), fa real i públic en aquestes dues obres breus el seu amor per dos escriptors amb els quals ha conviscut des de sempre: Borges (al qual li va fer, literalment, de lector, llavors que el poeta va esdevenir cec) i Stevenson (al qual basteix un retrat-homenatge en una novel·la de suspens i crims que transcorre a Samoa, i on no hi manca el dualisme moral stevensonià). ___________________ Víctor Sunyol: Stabat. Escrit en la més absoluta nuesa de llengua, sense artificis ni recursos poètics de cap mena, amb una llibertat poètica poques vegades mostrada amb tal transparència, aquest llibre de poemes de Víctor Sunyol (Premi Parc Taulí de Sabadell 2002) remet el lector als orígens de la crisi del llenguatge i el trasllada als rodals dels límits tot acarant-lo amb el més radical dels buits: la consciència que el llenguatge és però no serveix. A partir dels tercets de Giacopone di Todi (lStabat Mater, tan conegut) el poeta genera, simultàniament, un text sobre llengua i poesia, el poema pròpiament dit i uns comentaris sobre el text. El conjunt esdevé, doncs, poètica i praxi daquesta poètica la qual cosa confereix a aquest volum un altíssim valor creatiu i esdevé referència de la poesia de la contemporaneïtat. ___________________ Anna Murià: Reflexions de la vellesa. Traspassada lany 2002, després duna existència intensíssima de noranta-vuit anys, lescriptora Anna Murià va ser testimoni de primera fila dels fets més destacats del segle vint (tant a Catalunya com a lexili), compartint vida i afanys amb Agustí Bartra. Aquest llibre recull les reflexions sobre la vida i la mort, sobre langoixa de viure i el no-res, sobre lexperiència denvellir, així com les opinions sobre els més diversos aspectes de la vida col·lectiva. Amb una escriptura clara i precisa, Murià mostra una lucidesa fora del corrent en la defensa dels valors laics, feministes, de progrés i catalanistes. ___________________ Elogio del horizonte. (Conversaciones con Eduardo Chillida). El volum recull diverses converses mantingudes entre Chillida i onze persones procedents de diversos àmbits culturals, totes elles però relacionades amb lescultor i la seva obra. Així, duna manera amable, el lector pot recórrer el pensament de lartista en el camp de la filosofia, de la creació artística, de la política, del futur dEuskadi, de la religió, de la quotidianitat, etc. Un bon llibre-testimoni, àmpliament il·lustrat. ___________________ Jorge Semprún: Veinte años y un día. La darrera novel·la de Semprún és una superposició de veus, de temps i de personatges que donen lloc a una ficció intel·ligentment bastida, amb el rerefons de la guerra civil, els anys de la repressió. Lescriptor sallunya així del clixé memorialista dels camps dextermini nazis i de Federico Sánchez, per assajar nous camins narratius on es fan evidents, potser duna manera massa ingènua, les influències del nouveau roman. ___________________ Michel Schneider: Morts imaginaires. "Nous disons la mort pour simplifier, mais il y en a presque autant que de personnes". Aquesta citació de Proust encapçala aquest bell treball literari on es recullen els darrers instants de la vida lautor rebutja qualsevol dels sinònim a què ens tenen acostumats per dir-la: traspàs, desaparició, decés i un llarguíssim etcètera. Barrejant paraules pròpies i manlleus aliens, Schneider reconstrueix els instants darrers de diversos escriptors, de Michel de Montaigne a Truman Capote, passant per Pascal, Kant, Goethe, Stendhal, Flaubert, Benjmin, Zweig o Nabòkov. Un volum de fascinant lectura. ___________________ Franck Pavloff: Matí fosc. (Breu faula antifeixista). Què fer quan sinicia una situació política i social repressiva, anorreadora? Mirar cap a laltra banda? Fer veure que no tafecta? Això és el que tracten de fer els dos amics de la faula de Pavloff: just fins que vénen a cercar-los a ells. En deu pàgines, lescriptor búlgar reactualitza el conegudíssim poema del pastor Martin Niemüller: "Primer van agafar els comunistes / però jo no vaig dir res, perquè no nera, de comunista. // Després es van endur els jueus / i jo vaig callar perquè no era pas jueu. // Més tard sendugueren els obrers compromesos / però jo nera cap, de sindicalista. // Llavors es fan ficar amb els catòlics / però jo era protestant. // I quan, finalment, em van agafar a mi / ja no quedava ningú per protestar." |
© TBR 2003 Aquesta obra no pot ser arxivada ni distribuïda sense el permís explícit de l´autor. Us preguem llegiu les condicions d'utilització |
navegació: | tbr : no. 39: novembre - desembre 2003 |
Narrativa Especial Jordi Domènech
Poesia Ressenyes crítiques breus/ressenyes (en català) |
|
www.Barcelonareview.com anglès | castellà | francès | pàgina de l'editor | e-m@il |