índice no. 41: març - abril 2004 |
RESSENYES Memòries! de Matthew Tree Despresentació de Metafonia, de Carles Hac Mor Litúrgies poètiques: deslectures de Palau i Fabre Rebosteria selecta ******************** TOT I DESPRESENTANT METAFONIA Josepmarc Solà Dins lesfera de les lletres, la presentació dun llibre no resulta innovació. Quan shi implica la partícula des-, però, sesdevé un capgirament de tota concepció arcaica i convergent: lescriptura que germina en lhemisferi esquerre del cervell de Carles Hac Mor. Lauditori que es va reunir al Palau Robert de Barcelona, el dia 28 de gener de 2004, va poder assistir a una veritable despresentació de lobra de lescriptor paraparèmic, o bé del desescriptor de poesia, o encara, dun deslector àvid de significant, militant del FAE, multifundador, multipresident i multipromotor daquesta iniciativa independentista, entre daltres. Negre sobre vermell i vermell sobre negre, presentadora i presentat, poema visual de ressons brossians en processó cap a lescenari. Quatre cadires per a lautor (Hac Mor), leditor (Toni Clapés), la despresentadora (Anna Carreras) i lesperit dun Paul Celan a qui shomenatja indirectament, desllegit, dislocat. Toni Clapés defineix Metafonia; valgui la utopia! perquè en lunivers paraparèmic la mateixa definició queda reduïda a la no-definició en el moment de ser formulada. Ens esquitxa amb el doll que esclata duna llengua que sentesta en crear tot fent i desfent la il·lusió de ser poeta que no significa absolutament res. La lectura del neododecàleg dHac Mor, dun fragment de Metafonia com a interpretació de Metafonia, i dun collage realitzat a partir duna ressenya de lAnna Carreras sobre lobra i els e-mails de lautor que la complementen configuren el context despresentador i representatiu de com desllegir una deslectura. Assolir el grau zero, o subzero, o sotazero de lescriptura, explorar els límits del llenguatge, trencar les cadenes que el significat lliga a lentorn del significant, introduir-se en lescriptura de tothom i de ningú des del monòleg interior són, invariablement, els objectius que sha fixat el text. Molt encertadament, lAnna Carreras realitza una anàlisi de Metafonia des de la qual, més enllà del missatge, posa en relleu lessencialització dels versos de Celan, configuració dun hipermercat textual, sense signes ortogràfics, al capdavall innecessaris, atesa levolució vertiginosa del llenguatge i de les ments privilegiades que shi poden endinsar. La deslectura de Paul Celan no és arbitrària, amb el benentès que allò que sestà desllegint és tota la tradició que prové de lavantguarda i del textualisme des dels seus inicis. Met-afonia i meta-fonia, dues propostes per al títol tan vàlida luna com laltra que menen lescriptor a interpel·lar Vicenç Altaió, present entre el públic, per tal de trobar una hipotètica definició de la partícula met-, tot i concloent, aquest últim, que el sentit horitzontal de les coses no condueix enlloc. Contràriament, el monóleg interior de Metafonia sí que condueix a alguna banda, concretament cap a una veu que sunifica en la multiplicitat, en la relació que sestableix entre el jo i tots els seus tus que, tal i com apunta lEster Xargay, resideixen en la fusió dels pronoms (-me, -te) que samaguen en el prefix met-. Daquesta interacció entre el jo i els seus tus sen desprèn la presència de lamor cortès a lobra, fet que comporta un breu debat sobre les possibilitats de lexpressió desamor cortès, o amor descortès, i fins i tot, desamor descortès. La deconstrucció com a origen de la reconstrucció, un camí danada i tornada, lestructura de Metafonia és heroica i antiheroica: talment Ulisses en un viatge que fa i desfà, talment Penèlope teixint i desteixint, Hac Mor pren lagulla del tapissaire tot decidit a cosir per les dues bandes un llenguatge de doble fil, un llenguatge que troba el seu sentit en el no-sentit. En la despresentació del llibre hi ha de tenir cabuda leterna polèmica entre comunicació i expressió. Una de les moltes portes que Anna Carreras obre amb la seva deslectura remarca lexercici de violentar lescriptura de tal manera que el material fònic del llenguatge assoleixi un clímax que el remeti directament a lafonia, fet que lliga indiscutiblement amb "lafonia-mot" de Celan i amb lestructura de Metafonia, que Antoni Clapés defineix com piramidal. Ambtot, la participació del públic sempre és dagrair per les opinions que poden aportar. Ara bé, tampoc es tracta dintentar guanyar més protagonisme que lobra presentada amb preguntes que no acaben mai, que de fet són no-preguntes, i que no deixen de ser valoracions subjectives. A la gent no li va caler sopar perquè, tal i com diria lHac Mor, shi van flipar sobrassades còsmiques. |
© Josepmarc Solà/TBR Aquesta obra no pot ser arxivada ni distribuïda sense el permís explícit de l´autor. Us preguem llegiu les condicions d'utilització |
navegació: | no. 41: març - abril 2004 |
Narrativa Biel Mesquida: Alcover i Costa i Llobera Poesia Assaig
Ressenyes
crítiques breus/ressenyes (en català) |
|
www.Barcelonareview.com anglès | castellà | francès | pàgina de l'editor | e-m@il |