índice no. 41: març - abril 2004 |
RESSENYES Memòries! de Matthew Tree Despresentació de Metafonia, de Carles Hac Mor Litúrgies poètiques: deslectures de Palau i Fabre Rebosteria selecta ********************
LALQUIMISTA O LA
SEDUCCIÓ DEL VERS MUSICAT: DESLECTURA DE PALAU I FABRE
Recentment va iniciar-se al CaixaForum un cicle de tres recitals poètics dhomenatge a tres de les figures poètiques més fructuoses de la literatura catalana del segle XX, sota el títol de Litúrgies poètiques. El primer daquests homenatges, a cura de la poeta i lingüista Cinta Massip i del compositor i guitarrista Toti Soler, va ser lúnic acte daquesta interessant trilogia que va poder comptar amb la presència del poeta homenatjat, en aquesta avinentesa, Josep Palau i Fabre. El segon dels homenatges, previst pel dia 19 de febrer, recau en Miquel Martí i Pol, i compta amb la presència de lactor Jordi Dauder i el cantant i amic del poeta Lluís Llach. Per a finalitzar les litúrgies, la poeta lleidatana Dolors Miquel i el Grup la Violeta reten homenatge a Maria Mercè Marçal. Sovint sovint lhome soblida de sentir, de volar. El vertígen de la velocitat de la vida davui no sol donar llicència a lencís, no dóna lagulla per poder cosir emocions, sinó més aviat empeny loblit cap al matèric i la desmemòria. Lluny, per tant, de lespai de la paraula que anomena... Quan es tracta dhomenatjar un poeta i dhomenatjar-lo bé el món fa giragonses i lesperit senlaira. Per si això fos poca cosa, si lhomenatjat és Josep Palau i Fabre, el poeta de lalquímia, i lescenari samaga sota les escales blanques i conceptuals duna antiga fàbrica modernista com el CaixaForum, el producte final de tal privilegi no pot ser cap altre que la màgia més essencial, més pura i sentida, duna escriptura per ser dita i duns textos que són música. El públic amatent, delerós de vers, es trobà amb un escenari de fusta i tres cadires en semicercle amb els seus corresponents faristols daurats. I al lateral esquerre segons la perspectiva de lamfiteatre un micròfon dempeus, expectant, a les palpentes... esperava el Cant. A mitja llum, amb fragància ataronjada i clima crepuscular, sobre la porta lateral de lescenari i el fil blanc del focus indica el camí a un home i a una dona que, vestits de negre amb elegància frugal, perfilen la mirada marina de la Cinta Massip i el tacte òrfic del Toti Soler. Ambtot, sencén entre el públic un punt roig, petit però intens: la càmera de vídeo (art) de lEsther Xargay comença a composar imatges i veus o a descomposar des-imatges i des-veus. I comença el somni... El mèdium que passa la llum per camins amagats -i fonts secretes podria volar pels sostres parisencs sense ales ni cel i oferir alquímicament el comiat que no ha darribar mai. Beatus ille que viatja com les aus quan han perdut el fill i, al seu torn, a la manera de Rimbaud, té la sensació de variar, en les traces dun pentagrama, laventura que el transporta cap a lombra musical de lAnna qui, consellera dalgú que viu sense cos i a cegues, arrenca un full del dietari i el fragmenta, lesquinça per tal que el poeta li entregui, a manera de penyora, a la noia dulls negres, ben negres, que li roba el son i el manté en vigilància odisseica: Sor Mariana Alcoforado, que alliçona amb femenina duresa a linfernal Don Joan. De tanta claror, larena de lamor dibuixa, lentament, un sonet que pren, entre les flors, un signe intrauterí primigeni, originari i unió de contraris. Altrament, si fos esperit i rebés un diluvi destels a la matinada estimaria la dona-poema com la Cinta Massip estima la veu-vers i el Toti Soler abraça la guitarra-cos. Després, es donaria a qui el volgués, per un bes, només, i crearia un altre món en paral·lel que és invitació al trajecte i pregària al buit. El demiurg surt de la caverna i convoca la tragèdia amb els seus mots de ritual. Només resta el repòs del cant, la llum del viure sense cos: lesperit, el Cant Espiritual (al micròfon altre, el dret expectant), sense dir res i parlant del Tot. |
© Anna Carreras / TBR Aquesta obra no pot ser arxivada ni distribuïda sense el permís explícit de l´autor. Us preguem llegiu les condicions d'utilització |
navegació: | no. 41: març - abril 2004 |
Narrativa
Poesia Assaig
Ressenyes
crítiques breus/ressenyes (en català) |
|
www.Barcelonareview.com anglès | castellà | francès | pàgina de l'editor | e-m@il |