| índex | índice | Ponç Puigdevall | Miranda "Z" | Antoni Clapés | Eduard Escofet | David Prill | Elissa Wald | Peter Noel | Critica | Crítiques
Breus (en anglès) | Números anteriors | Enllaços (Links) |
|
INCENDI A LA FÀBRICA DATIVAN per Douglas Coupland |
Wyatt
sha quedat fent hores extres a la sala de làtex, esculpint amb molt de compte la
textura de la pell dun extraterrestre que han de filmar passat el cap de setmana.
Després de tants danys dexposició a productes químics, té els dits llargs
i les mans sense pèl i, encara que nestà extremadament orgullós, se li han fet
malbé amb tantes pintures i resines, i té les ungles ratllades i perforades de forma
irrecuperable. Són les cicatrius que deixa una feina poc corrent com la de director
creatiu de la divisió de pròstesi de Flesh, una productora local defectes
especials. Aquesta setmana, un curt-metratge televisiu de baix pressupost per a una cadena
de televisió per cable nord-americana passa pel molí de la productora com tants de
subproductes de carn passen per una màquina de fer salsitxes. "Capolar els
curts," comentà aquella tarda Wyatt al personal, i això va fer somriure els
empleats de Flesh, que durant els darrers cinc anys shavien convertit en virtuosos
emmotlladors, talladors i pintors de cossos de làtex i fibra de vidre. Les escenes
violentes són una de les especialitats de Flesh: la creació de dotzenes de tortellinis i
raviolis de sang de mentida que es col·loquen en motlles al tors, i es connecten
electrònicament perquè esclatin de forma sincronitzada un cop les càmeres comencen a
rodar. Darrerament, Flesh sha dedicat sobretot a la producció
dextraterrestres. A la seva manera, els extraterrestres són un producte més
agraït que els humans perquè, com passa amb el futur, no existeixen de veritat i
qualsevol buit o dificultat pot ser cobert amb una mica dimaginació. Wyatt mira per la finestra: el sol ja sha post. Wyatt sent a través de les parets el soroll dels cotxes dels que tornen a casa i que es preparen amb alegria per celebrar el pas del 1999 al 2000. Un poc abans aquella mateixa tarda, Wyatt havia fet una sortida demergència per conseguir resina epoxi a London Drugs, a Lonsdale, i havia sentit que als ciutadans de North Vancouver els estava traient un bon pes de sobre. A Wyatt li va semblar com si un asteroide enorme hagués estant surant sobre la ciutat durant el mes passat, amenaçant de deixar-se caure com un sac de patates en qualsevol moment. Aquesta sensació havia fet de la nit de Nadal denguany una data estranyament difícil. Fos pel que fos, els familiars de la família de Wyatt insistien a anomenar-lo "El darrer Nadal del segle." La dona de Wyatt, Kathleen (no tenien infants) havia estat asseguda durant un ritual dobertura de regals increïblement llarg a casa dels pares dell. Els nebots, les nebodes, els cunyats i cunyades no paraven de cuclejar i parrupejar tot enviant senyals subtils a Wyatt i Kathleen: Per què no teniu fills? Però ara lasteroide amenaçador ja sha esfondrat. La ciutat torna a sorgir com les noves llavors floreixen en direcció al sol, i per a Wyatt el fet de quedar-se fent feinaquan tothom ha plegat dhora per anar-sen a preparar la vetlladave a ser un lleu martiri. Wyatt pensa en largument de la pel·lícula que es desenvolupa al voltant daquest extraterrestre que ara es doblega sobre el seu genoll esquerre mentre ell el burxa i li dóna textura. Uns extraterrestres rossos com la mel i disfressats dagents immobiliaris fan que els futurs éssers humans vagin a parar a cases equipades de forma secreta per a lexperimentació biològica. Les píndoles anticonceptives són lúnic aliment terrestre que aquests agents immobiliaris poden ingerir i, de nits, es dediquen a assaltar les farmàcies de la ciutat, matant i saquejant per necessitat. No cal dir que lheroi i lheroïna associen els lladres de píndoles amb les vendes immobiliàries just a temps per evitar que dos marrecs adorables (que en la vida real serien simples monstres acumuladors de cèl·lules del tot inútils en arribar als tretze anys) siguin viviseccionats. A lescena final, hi apareix un Pontiac Sunfire descapotable, ple dagents extraterrestres afamats, que queda rodejat per armes i cotxes de policia amb sirenes. Els extraterrestres, atrapats, surten fent esclatar els seus cossos humans artificials i es mostren tal com són, en el seu horror de centpeus enganxosos, i llavors els policies locals (que estan coberts de raviolis sagnants) els disparen de seguida, un cop tot el barri ha quedat en runes. FI. La cadena per cable està adquirint una veritable ganga. A part dels efectes especials, tota la pel·lícula es pot rodar en menys de dotze dies feiners, amb només unes poques escenes dexterior i el dòlar canadenc fa molt de temps que no ha estat tant devaluat en relació amb lamericà. Un terç del pressupost total està destinat a lescena final i, per Wyatt, això demostra la gran estima en què els estudis tenen el seu talent. Wyatt ha estat tranquil els darrers dies, com gairebé tots els de la casa, tallant làtex, mesclant colors danilina i provant diverses mides dulls de vidre mentre pensaven en larribada de limminent gran odòmetre de la història. Però Wyatt pensava en alguna cosa més que en números: des del setembre passat, ell i Kathleen havien estat a Seatle i a Vancouver, visitat especialistes en fertilitat i, després de tantes proves de farinetes, tantes ejaculacions forçades, tantes mostres de sang, tants de tests de pH, i de tant repetir històries personals una i altra vegada, els resultats encara no eren... concloents. Què vol dir que no ho sap?deixà anar Wyatt al doctor Arkasian. Ho has de saber! A través de les finestres Vancouver es veia es veia gris i artificial, com si fos una ciutat prefabricada enlloc de construïda. Ho sento, Wyatt, no tinc cap resposta definitiva. És pel meu esperma? És culpa meva? No en particular. Llavors és Kathleen, no té òvuls? Els té dolents? Fets malbé? El doctor Arkasian va provar de tranquil·litzar Wyatt. No tenia una resposta clara. Wyatt simaginava el seu esperma llençant-se cap als òvuls de Kathleen, alentint-se a mesura que shi anaven apropant i després caure un per un adormits o morts. Wyatt imagina els òvuls de Kathleen com si fossin ous de pollastre, però tot clara sense rovell, uns ous que deixen anar un líquid espermi-somnífer. Poden dormir els òvuls? Poden dormir i somniar els espermatozous? En veritat només són la meitat duna criatura; com sho fan per estar vius? Com sho fan per somniar? Kathleen no tenia germans ni germanes i no desitjava altra cosa del seu matrimoni amb Wyatt que tenir quinze infants. Lenorme família de Wyatt era un bon afrodisíac per a Kathleen, com sol passar amb els fills únics. Els dos van provar-ho de totes les maneres, però... Però què? Només pot haver-hi una causasuggerí Wyatt a la consulta del doctor Arkasian tot pensant en veu alta, poc abans de Nadal. Potser alguna cosa que he menjat, quelcom que Kathleen va inhalar en alguna ocasió, o una medicina que vam prendre de petits... Podria ser això perfectamentrespongué el doctor Arkasian amb un to planer, amb ànsies visibles de fer fora aquella parella sense fills de la seva consulta, a manca de cap explicació per a la seva esterilitat. I per això ara Wyatt reflexiona sobre el lloc dell i de Kathleen en aquest món. Durant la setmana anterior ha estat tornant a vells records en el seu cap, records de coses que el seu cos ha ingerit i absorbit des del seu naixement el 1964: les vacunes de quan era infant, els antibiòtics, sulfamides i fungicides de ladolescència, els fums de cotxe que va respirar durant els dos anys que va fer de mecànic, els additius en el menjar i, en hores doci, el cannabis, la cocaïna, les amfetamines i (més recentment, tot i que només una vegada) lèxtasi i... I què més? Aquella estranya olor que es sentia en aquell cafè de Roma el 1986. Ruixar el jardí de casa amb pesticides. Pesticides! Hòstia, Déu sap el que hi posen. I també estan les píndoles anticonceptives de Kathleen que, tot i que Kathleen ho nega, li hauran fet minvar almenys part de la seva capacitat reproductiva. Deixa estar el seu extraterrestre, es posa les mans al pit i fa una glopada daire. Merda: els productes químics que utilitza pels seus models. Actualment utilitza productes més purs, però durant anys passava el dia envoltat de toluè, silè, resines i... Wyatt es mareja. No sempre havia estat un fabricant de cossos. Va arribar-hi després dhaver estat fent miniatures per a televisió i cine. Era molt divertit i no volia deixar les miniatures realment, però Kathleen i ell sacabaven de casar i necessitaven alguns diners de més perquè volien tenir un... infant. Part de lèxit inicial de Wyatt en la seva tasca de modelatge es devia a la seva capacitat de modelar naus extraterrestres que realment semblaven de fora de la terra. Sovint, la resta de dissenyadors només fullejaven un llibre dinsectes, en triaven un que els agradava i llavors en fabricaven una versió modificada de metall. Wyatt no ho feia, això. Anava a la biblioteca i escanejava llibres de molècules farmacèutiques i plàstiques, formes que no depenien necessàriament de coses tan mundanes com la gravetat, la llum o la biologia. Wyatt, de veritatpreguntà Marv, el cap de la fàbrica, anys enrera, don treus aquestes idees? Són tan innovadores... tan fresques! Per a Wyatt la veritable arquitectura del segle XX es desenvolupava a nivell microscòpic: proteïnes clòniques, superconductors, detergents destructura ramificada, medicaments... Així, només la forma molecular de lantidepressiu Verlanfaxine (o Wellbutrin) havia bastat per pagar el que faltava per comprar la casa, després de convertir-se en lavantprojecte global del creuer espacial duna pel·lícula de sèrie B que va funcionar fatal com a obra de teatre, però que va ser un èxit rotund de vendes en vídeo i a lestranger. Ara tenia allí una molècula amb una aparença només imaginable pels més mesquins i esfereïdors dels extraterrestres. Perfecte. Venlafaxine era perfecte. A Wyatt, de fet, li hagués agradat de provar el Venlafaxine. En els darrers dos anys, la manca dinfants li havia provocat un estat dansietat i depressió que anava en augment, però no li semblava bé prendre Venlafaxine per divertir-se. Al final va acabar amb una ferma addició a lAtivan, unes píndoles petites i blanques més aviat innòcues, semblants a daltres sedants com el Valium, el Xanax o el Darvon. Si Wyatt soblidava duna dosi el cap se li espesseïa. Reduir les dosis les feia inútils. La seva dosi de dos cops al dia era definitiva i resultava odiosa. Detestava la seva addició però no veia la forma devitar-la. Wyatt estava content que ningú, llevat de Kathleen, nestigués al corrent. Kathleen, per la seva banda, també havia provat tot un exèrcit extraterrestre dantidepressius, però finalment es va quedar amb un vell amic, lElavil, una droga que durant la II Guerra Mundial shavia administrat a pilots britànics amb neurosi de guerra per fer-los tornar al seus avions i al front. Ara passava els dies surant duna forma més agradable (i potser una mica espacial) i aguantava bé les vacances, que ja era més del que podia demanar. I ara Kathleen era a Saskatchewan, atenent el seu pare abatut per lalcoholisme i amb un fetge tan tou i bufat com un globus daigua. A Vancouver, Wyatt tenia una invitació per anar a la festa de Cap dAny de Donny i Christine, però no sabia si anar-hi. La festa de Donny i Christine no era el lloc que sempre havia imaginat per acabar el segle. Des de la infantesa, on shavia vist en aquella nit especial? Menjant cubs de gelatina de xampany amb Diana Ross a dalt de lEmpire State Building? Copulant sense gravetat en un transbordador espacial? Nedant amb dofins bilingües a la mar de Japó? No, Wyatt mai no havia pensat que acabaria el 31 de desembre de 1999 a les 11.59:00 a casa de Donny i Christine, begut al 60 per cent a base de la micro-beguda de la setmana, pensant a prendre els medicaments poc després de la dotzena campanada i donant la benvinguda a lAny Nou amb la cançó dels U2, "New Years Day," una peça que Christine escollia cada any amb una repetició tan atordidora que havia aconseguit convertir-la en una apreciada raresa de la seva personalitat. I llavors cau en la idea: no se lha de culpar a ell o a Kathleen, sinó a tot el maleït segle. Cent anys dexageració. Cent anys de molècules mai no vistes en lunivers. Un segle dacció i progrés, dactivitat i de destí. Un segle que shavia anat filtrant poc a poc en el sistema de Wyattles cèl·lules de greix al cervell, a les neurones de la medul·la, a la carn de les mans i els ulls, al fetge, als ronyons i al cor. Un segle que ara és a dins seu, en el seu pols, un segle del qual ell ja no pot escapar. O sí? Wyatt pren un got de paper de la màquina dispensadora de gots Dixie, els utilitzats per mesclar resines de fibra de vidre i no pas per beure. Wyatt lomple a laixeta de la cafeteria i examina el seu contingut, net i innocu. O potser no. Coure. Clorina. Bacteris. Virus. Deixa la copa sobre el mostrador i surt per la porta de darrera, encenent els llums i disparant lalarma de ledifici. El trànsit és molt dens en aquella zona per lhora que ésdos quarts de sisi tothom sestà preparant per la nit amb emoció. La pluja també és densa, però no és cap sorpresa en aquella època de lany. Hi ha lleugeres retencions a lautopista a prop de Longsdale però, minuts després, Wyatt arriba a casa seva, un petit xalet a Edgemont Village. Troba dos missatges en el contestador automàtic. Un de Kathleen, que diu que el trucarà poc abans de mitjanit, i un de Donny, que li demana si pot dur gel a la festa. Wyatt esborra ambdós missatges i es queda en la zona dentrada de la casa: amb algunes factures, una estora gastada, algunes botes i un diari encara per llegir. "Vull cada maleït tros daquest segle de merda fora del meu cos. Que quedi net. El segle XXI em podrà dur el que sigui, tant se men fot, però vull el segle XX fora del meu cos ja!" Aquesta idea li provoca certa esgarrifança. És una idea real, no una simple confabulació impulsiva. De cop, Wyatt veu clar que ha de netejar el seu sistema. Doncs molt bé. Va a cercar unes manilles al seu dormitori, residus duna època quan ell i Kathleen podien practicar el sexe sense necessitat dacollir-se en la foscor. Després sen va a la saleta i es posa tres abrics, un a sobre de laltre. Llavors surt per la porta corredissa de vidre, en la foscor del balcó de fusta. Allí sasseu en un cadira de 9.95 dòlars, una daquelles encoixinades i que es podien apilar, daquell model que va sortir fa un parell o tres destius i que esborrà totes les altres cadires de jardí del món. "Una assassina de categoria," lanomenà el venedor. Sasseu a la cadira i semmanilla al metall de la barana. Abans de tenir temps de pensar-sho, llença les claus enllà dels matolls, en un rierol proper on la corrent va amb una força alpina. I és llavors, quan se sent el rierol i la pluja, que se sent també el silenci, un gran silenci. La pluja cau omplint la caputxa del més exterior de la seva capa dabrics. Al principi, el contrast entre linterior sec i càlid i lexterior fred i humit resulta violent. Però llavors els ulls sacostumen a la foscor boirosa, la pell a la humitat i les orelles al paisatge i la intempèrie. "Així és com vull que acabi el segle XXpensa: tot sol amb mi mateix, en actitud contemplativa, en un acte de purificació." Mira el rellotge. Marca les 10:45. On se nhan anat les hores? I llavors se nadona que ha estat mirant el rellotge. Sel treu i el llença al rierol, amb les claus de les manilles. Li agafen calfreds una i altra vegada. Sent els dits gelats i com si fossin de goma. La temperatura interna li està davallant. Sent el renou dels cotxes pel barri residencial, i uns quants espetecs: són els coets prematurs dels qui estan massa impacients. Poc després a Wyatt li comencen a petar les dents i es pregunta si no ha caigut en un error terrible. Es posa dret i prova de pegar una estrebada a la barana, però llavors rellisca i envia la cadira a laltra punta del balcó; amb tot això sha pegat un cop al genoll i sha dasseure sobre els taulons mullats. I és llavors que sona el telèfon i renega del món i dell mateix. Sona deu cops i satura. I mig minut després, els que van de gresca per la ciutat, es dediquen a fer esclatar, cremar i fer xivarri per donar la benvinguda als tres nou zeros acabats de venir al món. Adéu-siau, 1999. I una hora després, la xerinola sacaba. El món segueix igual. No ha canviat gaire, o potser sí? Wyatt no pot adormir-se, i no podrà fer-ho durant dies, perquè pel seu cos la idea de dormir i lAtivan són la mateixa cosa. La temperatura interna li segueix davallant i crida els veïns perquè vinguin i el lliurin de la estupidesa que ha fet, però la pluja i el rierol fan massa soroll, ofegant les seves paraules de manera que a ell mateix li semblen esmorteïdes abans de poder escapar del seu cos glaçat. Els esforços per arrencar la barana del porxo només han servit per acabar amb les seves energies. Està ben fermat. Al voltant de les tres de la matinada la ment se li comença a rebel·lar. Els ulls li parpellegen i aviat tindrà un atac. Una mà escardalenca lestira de la punta dels cabells. La respiració se li escurça i deixa de ser automàtica. És conscient de cadascuna de les seves alenades i al mateix temps cada cop està perdent aquesta consciència. "Tinc fredpensa. Tinc fred i així acabaré: fred." Els tres abrics estan totalment xops. Li sembla que torna a sentir el telèfon un altre cop, però no està segur de si sho està imaginant. Tot el que desitja és que acabi el fred i mentre ho espera pensa en la primera vegada que va provar Ativan i sen recorda de quant li va agradar, i de com va fer broma amb el seu metge sobre una possible addició. I què passa si mhi quedo enganxat? No thi enganxaràs. I què passarà si mhi enganxo i la fàbrica dAtivan es crema? Què faré llavors? Tots dos van esclatar a riure. I ara, en algun lloc a laltra banda del Pacífic, a loest dHonolulú, el segle sacaba de forma definitiva. Ha creuat la línia de canvi de data i, mentrestant, Wyatt simagina la fàbrica cremant-se i ell al costat, escalfant-se les mans, escalfant-se cos i ànima mentre abandona el segle XX i el XX labandona a ell. |
|
© 1998 Douglas Coupland | |
Traducció: Melcion Mateu i Adrover e-m@il "Incendi a la fàbrica d´ Ativan" (Fire at the Ativan Factory) és una publicació de The Barcelona Review amb el permís de l´autor. "Incendi a la fàbrica d´ Ativan" (Fire at the Ativan Factory) va aparèixer a l´antologia Disco 2000, publicada per Sceptre, 1998. Aquesta història no pot ser arxivada ni distribuïda sense el permís explícit de l´autor. Us preguem llegiu les condicions d'utilització | índex
| índice | Ponç Puigdevall | Miranda "Z" | Antoni Clapés
| Eduard Escofet | David Prill
| Elissa Wald | Peter Noel | Critica | Crítiques
Breus (en anglès) | Números anteriors | Enllaços (Links) |