EL COR MAI
NO FA VACANCES
Biel Mesquida
Mare, ¿per què ens desfressam de negre per
plorar?
De vegades tens la
pell de marbre duna senyora antiga, de vegades la tens daram duna
foravilera dara mateix. En aquesta fotografia feta a la coberta del iot Els
Argonautes, del teu cosí del Principat, el Xim Puigdelabellacasa, amb el fons de
lillot de Formentor, apareixes amb tot lesclat de la teva noblesa corporal,
com si fossis la vertadera model duna escultura romana trobada a les excavacions de
Pollentia: la cabellera llarga i onada, negra de tinta xinesa, et tapa mitja esquena, a
loval de la cara, davall aquella semicircumferència bombada del front, hi ha les
celles fines i arquejades sota les quals el gris lila dels ulls espurneja amb
constel·lacions de llluentors i la carnalitat perfilada dels llavis somrients deixa al
descobert el vori lluent daquelles dents omnívores. El pedestal daquest cap
de dea té lesclat duna foguera de Sant Joan: el mallot negre sarrapa
als pits orgullosos, descriu la cintura de càntir, sarrodoneix a la voluptuositat
de les anques i vibren les cuixes damunt els genolls amb aquelles cames tan desitjades que
no sacaben mai. Va ser el dia daquesta foto que conegueres en Jordi Jaso
Oliver i tenamorares dell com si fos lúnic home del món.
La germana del teu senyor-avi, la teva bestia Elionor,
a la qual donaves el malnom de bèstia, et deia de nina "Madea" i et quedà per
sempre aquest nom en lloc de Dionísia, que era el del bateig. Et colgares per primera
vegada amb en Jordi a la Vil·la Velló dOr, que és damunt la planta del Pi de la
Posada a lextrem oposat de lhotel Formentor, que havia construït en estil
modernista els anys trenta el teu oncle Ramon, amic de Ramaugé, Mir, Rusiñol, Cittadini
i Bernareggi, en uns terrenys comprats a Adán Diehl. Recordes aquell mes dagost de
1990 com el més feliç de la teva vida. Els dematins us aixecàveu tard, berenàveu dins
la pagoda xinesa damunt el pantalà, agafàveu la llanxa i partíeu cap a Calaloscans o
els calons perduts als peus del puig de la Victòria. Dinàveu a la gran terrassa, on
sempre hi havia un fotimer damics i convidats. Les sestes dins aquella cambra
ombrívola del capcurucull de la torre, amb un llit amb cobricel de roses pintades a mà,
duraven hores. Cap al tard passejàveu agafats de la mà per caminois de garriga i, de
vegades, arribàveu fins a les Cases Velles, la possessió de Costa i Llobera. Els vespres
eren lents, càlids, ensagnats de tramuntanes magnífiques; enfora brillaven els llums de
la badia de Pollença com garlandes de festa puntejades pel parpelleig del far de cap
Pinar. Escoltàveu músiques demodés com el "Bésame mucho" de Nat King Cole,
el "Tender is the night" de la Fitzgerald o "Easy to love" de Charlie
Parker. I en Jordi et contà que volia anar a fer un màster deconomia a la
universitat de Berkeley i que després es volia casar amb tu. I tu, una rica hereva de
casa bona, li pagares els dòlars del màster i et passares aquell any següent anant a
San Francisco dos pics al mes. Quan en Jordi tornà us casàreu i al cap de cinc mesos va
néixer nElionor.
Mallorca és una illa quasi grega on el fat fa matx.
En Jordi volia un fill que fos lhereu, el mascle, el patriarca. Tu no li podies
negar res. Quedares embarassada un desembre. Aquell juliol i agost en què semblaves un
zepelí, en Jordi sempre tenia feina als hotels i a la immobiliària i et passaves el dia
avorrida, sense ganes de veure ningú, amarada de nostàlgies i malenconies. Somniaves en
aquell estiu primer, quan li deies: "Jordi, estic emperdiuada de tu, empardalada de
tu. Juram que no em deixaràs mai!" I en Jordi feia uns jutipiris amb els dits,
escopia en terra, dibuixava una creu amb la sabata i deia: "Tho jur. No et
deixaré mai." Ara, a un no res de parir, el senties llunyà i allunyant-se. Va ser
un nin, que va néixer el dia de sant Bernat, i li posares Jordi Bernat. El part va anar
tan bé que al cap de quinze dies ja nedaves en les seductores aigües formentoreres. I
malgrat que lalegria del nin fos contagiosa, en Jordi sallunyava a poc a poc
de tu.
Sempre el mal temps ens ve de nou. No ens avesarem mai
als temporals de lexistència. Havia passat un any. Tornava a ser agost. La Vil·la
Velló dOr semblava com sempre: un oasi de felicitat dins el redol de Formentor.
Però era mentida. Madea, vivies una solitud tèrbola i amarga en un llit en què en Jordi
apareixia molt de tant en tant. Les excuses eren creïbles: la feina, els viatges,
lampliació dels negocis, la riquesa exuberant. Madea, vivies un temps
incomportable, un temps que no es pot comportar, horrorós. Per això quan aquell
horabaixa agostenc vas anar a comprar per Palma i després passares per la casa familiar
de la urbanització de luxe de Son Vida, on vas trobar els braços den Jordi que
estrenyien el cos duna al·lota rossa, saberes que cap criatura humana pot escapar
al seu destí.
El fat. Sortires, Madea, a tots els diaris locals en
primera plana. ¿Com podia ser que aquella dama de laristocràcia mallorquina que ho
tenia tot hagués tirat pel penya-segat del cap de Formentor els seus dos fills, Elionor i
Jordi Bernat? El mateix dia tentregares als jutjats i confessares tot allò que
havies fet. Aquell vespre hi va haver una gran tempesta destiu amb un terrible
aparat elèctric, que va fer molts incendis, i per mor daixò es torbaren dies i
nits a trobar els cossos dels teus dos fills brutalment devorats pels peixos.
_______________________
RIFIFÍ A LAQUÀRIUM
El jutge (a Josif Brodskij): ¿Té una feina regular?
Brodskij: Em pensava que feia una feina regular.
El jutge: Contesti la pregunta!
Brodskij: Escric poemes. Creia que els publicaria. Supòs...
El jutge: No nhem de fer res, de les seves suposicions. Contesti a la pregunta:
¿per què no fa feina?
Brodskij: Faig feina. Escric poemes.
El jutge: Això no ens interessa!
Petronil·la Serrassar, quan has escrit "Les
idees són succedanis de la tristesa", et poses a riure tota sola com si acabassis de
trobar un acudit divertidíssim. Asseguda al que queda de la pèrgola vora el roserar de
lantic jardí de Vil·la Sonora, contemples un panorama amb tot el Port de Manacor
--el martell, el monument feixista del 36 contra el desembarcament del capità Bayo, el
riuet ple de barraques, la platja estibada de banyistes abrilencs i aquella massa de pisos
capses de sabates dominats per la torre blanca de lesglésia com un minaret barat--,
i et sembla que és duna congruència absoluta que tota la família hagi decidit
vendre el casal destiueig per fer-hi un bloc dapartaments de luxe. Tota la
família Serrassar viva: ta mare, dona Maciana, la major i vídua; la teva tia, dona Maria
Ignàsia, la segona i fadrina beata, i loncle, don Sebastià, el petit, de setanta
anys, notari, coronel dinfanteria per mèrits de guerra i casat amb dona Maria
Teresa Fiol, amb una filla, Joana Maria, morta de sobredosi els anys setanta, i dos fills,
Tià i Damià, el primer un banquer de lOpus amb una tracalada de descendents i el
segon un hippy que sempre ha viscut a Benarés. Tanques la plagueta en què escrius els
teus pensaments i tornes a recórrer a poc a poc lavinguda de fassers daquest
jardí que tant has estimat, mentre mires com labandó i el temps han omplert de
devastació els laberints del verger: ja no existeixen els petits murs verds amb boles de
les troanes, els enreixats on senfilaven les glicines, lemparrat don
penjaven aquells raïms negres que madò Pereta, la dida de ta mare, embolicava amb paper
destrassa perquè no sels menjassin les abelles; un emparrat on passàveu
aquelles inacabables vetllades destiu a la fresca amenitzades per les històries del
senyor-avi Tià, que quan estava alegre fins i tot entonava vells boleros apresos a la
plantació cubana de tabac i canya de sucre del besavi Pau. Cop en sec tatures
devora el brollador eixut que representa un nin dargila, un putto, que aixeca una
estrella de mar per on abans sortia laigua i contemples la cartografia de líquens
--negres i carbassa-- que dibuixen clapes a redols per la seva pell color de fang.
Tasseus en un banc de marès i mires la pista de tennis envaïda per les males
herbes i la piscina amb els mosaics blau marí que cauen a palades. Et trobes en una altra
cruïlla de la teva vida. Has decidit que aquell edifici bastit per lindià Pau,
acabat pel seu fill Tià i embellit pel teu pare, Jordi, no pot ser esbucat. Aquell tros
dunivers en què larquitectura modernista, els mobles decó i els quadres de
Rusiñol, Mir i Bernareggi basteixen lescenografia duna sensibilitat esvaïda
i única, no pot desaparèixer. Has de cercar una estratègia de salvament per fatal que
sigui.
Petronil·la, tens una inhabitual cortesia del
pensament. Lhorabaixa del Diumenge de Rams a la reunió familiar per decidir el
destí de Vil·la Sonora vares haver de fer uns esforços forts per no alçar la veu quan
sentires com loncle Sebastià, que havia ocupat la casa tot lany des de la
mort del teu pare el 1987 i que lhavia deixada fer-se malbé, defensava a les totes
la venda immediata a uns suïssos alemanys que noferien quasi tres-cents milions de
pessetes. "No trobarem una oportunitat com aquesta. I puc assegurar que la casa no ho
val. Lhe fet valorar i mhan dit que una oferta així no es presenta dos pics.
Ara ha passat la fúria dels alemanys, aquests només compren cases de cent milions com a
màxim. I per arreglar les quatre coses bàsiques, llum, aigua, teulades i jardí, ja
poden preparar un bon capital. Hi sortirem guanyant tots." La tia Maria Ignàsia feia
capades a tot el que deia el seu germà estimat i afegí: "Per part meva només
mheu de dir on he de firmar. Jo no en parlaria pus." Ta mare, Petronil·la, que
thavia vist com no tastaves res i testremies com una fulla de pàmpol davant
les paraules que es pronunciaven en aquell dinar terrible, digué amb veu baixa: "Tot
el que tenc ha de ser per a la meva filla Petronil·la. Ella parlarà per mi." No et
sorprengueren les paraules de ta mare. Maciana, una burgesa republicana de casa bona,
també havia sofert veient en les espaiades visites que feia a aquell casal, del qual el
seu home havia tingut cura amb extrema sensibilitat, com es morien les plantes i els
arbres del jardí, com senfonsava lhivernacle, com es degradaven la decoració
i els mobles de linterior, com sesbucava la bellesa duns ambients on
ella havia estat feliç. Tu fores molt pragmàtica: "Estic en contra de la venda i
dins la setmana que ve faré una contraproposta de compra. Crec que Vil·la Sonora no pot
desaparèixer dins aquesta barbàrie que sho menja tot. Mon pare em va dir que dins
aquesta societat acrítica i malalta de doblers assajàs de salvar la possibilitat de
pensar." Inventaves una sintaxi de frases tendres, una puntuació de moviments suaus
i una respiració de ritmes nous que tot el que tenvoltava semblava tocat per la
teva extrema fragilitat.
La sortida de la situació: unes noces. Petronil·la,
estaves massa dotada per als exercicis de seducció per no posar en pràctica la que
havies après meditant les màximes de La Rochefoucauld o de Chamfort. Tenies cinquanta
anys i havies decidit de ben jove ser una dona independent tota la vida. Emperò ara calia
que trobassis aquests milions. Felip Porto, un dels senyors manacorins que thavia
festejat des de jovençana, quedà vidu el passat desembre i feia poc thavia demanat
per sortir plegats. Tu no lestimaves, però sabies que aquell home, un advocat de
prestigi amb grans propietats, coneixia el sentit dels mots empatia, intel·ligència,
saviesa i amistat. Podríeu ser dos bons còmplices en aquesta clara tardor de la vida.
Tho pensares molt. Ompliries la teva existència duns nous relleus,
dunes desconegudes dimensions musicals que lescenografia de la Vil·la Sonora
tajudaria a bastir. Quan digueres a Felip que acceptaves el matrimoni, els ulls
tespirejaven i pensares: ¿Per què viuen plegades la mirada i les llàgrimes?
|