índice no 26: setembre - octubre 2001 |
DE LA PRÀCTICA DEL VÍDEO CARLES HAC MOR
Art ho és tot --no pas tot pot ser art, sinó que tot és art-- i dartista nés tothom --no pas tothom pot ser artista, sinó que tothom és artista--. Per tant, res no és art ni ningú no és artista i, en conseqüència, la teoria de lart --la teoria daixò que no existeix-- ha de consistir en una desteorització (i tanmateix aquesta afirmació no suposa cap imperatiu, no prové de cap voluntat: la teorització --malgrat els seus intents de simular que lart existeix-- també contribueix a la desteorització). Lart és creació de sentit, ens diuen, i, nogensmenys, tot, absolutament tot, és creació de sentit --i tota pràctica és pràctica significant--, i, si més no des del punt de vista del qui veu, tot, absolutament tot, és comunicació i expressió, o sigui, en tot hi ha comunicació i expressió (àdhuc en una pedra). El sentit, la comunicació i lexpressió són indefugibles, són immanents a qualsevol cosa i a qualsevol pràctica. I així mateix tot té unes funcions i unes utilitats. Pel que fa a la imatge, el que cal no és pas una redefinició daquesta, sinó la seva desdefinició, paralel.la a una desdefinició general. Voler definir, o redefinir, qualsevol pràctica equival a voler-la delimitar, a llevar-li possibilitats, a sostreure-li llibertat. Totes les pràctiques són inespecífiques, no tenen cap especificitat. Voler-les definir equival a pretendre que en tinguin una, despecificitat, a instar que es moguin dins uns límits. El concepte de pràctica (pràctica de qualsevol cosa) no equival al de pràctica de lart. Perquè la pràctica de lart no existeix per tal com lart no existeix. I tampoc no existeixen unes formes de comunicació pròpies de lart, és a dir, duna cosa que no existeix. Lart és un mitjà de coneixement, sentim a dir, i, tanmateix, qualsevol cosa és un mitjà de coneixement i té una funció autodidàctica i pedagògica. Lhermetisme --suposat, inexistent-- de certes pràctiques que es qualifiquen i sautoqualifiquen dartístiques prové de la creença --interessada-- en lexistència de lart i de les teories que aquesta creença ha aixecat. Tot és sempre comprensible; res no és mai incomprensible. La intel.ligibilitat és inherent a tot. Allò que trobem inintel.ligible, ens ho sembla per la manera com ho veiem. Hi ha, però, maneres de mirar-ho que ens ho poden fer intel.ligible. Cap pràctica no té perquè integrar-se en la societat, per la senzilla raó que tota pràctica ja neix i mor integrada a la societat i a lesperit dun temps, encara que mirin de desintegrar la societat i els condicionaments del temps, la qual aspiració resulta força interessant com a punt de partida per a una pràctica. La Veritat tampoc no existeix enlloc, i per això no hi pot haver relacions entre Veritat i veritats. Si bé lart no existeix, sí que, en canvi, existeixen unes pràctiques que es qualifiquen i sautoqualifiquen dartístiques. És tenint en compte les teoritzacions sobre i a partir daquestes pràctiques com es pot endegar la desteorització daixò inexistent i anomenat art. Dit altrament: allò que hom denomina art rau en les pràctiques qualificades dartístiques i que, a través de les teories de lart, es pensen que són art. I, així, satorguen i hom les atorga unes especificitats que no són especificitats, unes característiques que comparteixen amb totes les pràctiques que les teories de lart no qualifiquen dartístiques. Si art o no-art --si "vídeo" (vídeo qualificat dartístic) o vídeo-- no és pas només una qüestió de noms, no és pas un problema fals, no és pas una distinció banal, de cometes sí o no. Un cop feta la desteorització de lart, les pràctiques ara com ara anomenades artístiques continuaran existint, sense atribuir-se però allò que els atorguen les teories de lart. Aquestes pràctiques shauran tret un pes de sobre i guanyaran en llibertat i llibertinatge en perdre el seu fonament teòric les institucions repressives que acompanyen això que en diuen art, com la crítica dart (manifestació institucionalitzada de lesperit crític i de la mania --moralista, eticista i economicista--demetre judicis de valor). Lart --que sí que va existir, antany, en làmbit dallò sagrat i, després, en el dallò metafísic-- avui sha dissolt en allò quotidià, no gens sagrat ni gens metafísic: ja no és art, ja tot és art, ja res no és art. I si continua essent art dalguna manera --fent veure que és art-- és per la inèrcia de tot allò que amb lart es va institucionalitzar. Lart sha expandit --fins a diluir-se-- en camps que abans no eren considerats artístics: allò que hom anomenava art, ho podem trobar a tot arreu, sense exclouren la vida més quotidiana. Pel broc gros, tot i que encertadament: el "vídeo" i el vídeo són la pràctica de gravar (sigui el que sigui) en vídeo i la de muntar, o no muntar, allò gravat. Qualsevol gravació de vídeo és "vídeo", i cap judici de valor, ni subjectiu ni pretesament objectiu, no té dret a desqualificar cap gravació de vídeo. I que la institució art (museus, mercat de lart, crítica de "vídeo", dart, gestors, etc.) valori positivament unes gravacions i daltres no, vol dir que aquestes valoracions serveixen per institucionalitzar i prou. El "vídeo" respon a uns criteris objectivats; el vídeo, no. La desteorització de lart demana labsència de criteris (subjectius i objectivats), que és la manera més ràpida i eficaç de mirar de desmuntar la institució art i --dins o, si voleu, al costat daquesta-- la institució "vídeo". Per acabar, la contradicció i la paradoxa són les vies per anar desteoritzant a fi danar anihilant les concepcions de lart, inclòs el "vídeo", i la pretensió que lart i el "vídeo" existeixen. Rebatre la presumpció daquesta existència és obrir espais de llibertat i llibertinatge per a unes pràctiques que actualment són reprimides, per persones benpensants i per institucions, en nom de lart, de la cultura (conjunt de costums i normes sovint fossilitzades o putrefactes), de la societat (del civisme) i de la raó. Hom es pot situar al marge de la institució art, i tanmateix és a linterior de totes les institucions que la configuren on la pràctica teòrica (desteoritzadora) i les distintes pràctiques --inclosa la del vídeo-- poden contribuir més a lacceleració de la fi de la institució art. Els components utòpics daquesta finalitat no invaliden gens ni mica cap punt de lexposició present. Ningú no ha de fer això o allò. Que cadascú faci el que li abelleixi, "vídeo" o vídeo, que al cap i a la fi són la mateixa cosa, teoria o desteoria. Perquè lart i el "vídeo" ja no són ni art ni "vídeo", per bé que, de moltes maneres, subsisteixen (i això no esdevé pas tan terrible). De fet, ja gaudim duna gran llibertat --i cal aprofitar-la per ampliar-la-- destètiques, aestètiques, antiestètiques, contraestètiques que ens envolten més enllà de qualsevol concepte estètic institucionalitzat. |
© Carles Hac Mor Aquesta obra no pot ser arxivada ni distribuïda sense el permís explícit de l´autor. Us preguem llegiu les condicions d'utilització |
Narrativa, Poesia, etc |
Biel
Mesquida: El cor no fa mai vacances Entrevista: per Joan Josep Camacho i Esdres Jaruchic ressenya |
crítiques breus (en anglès sobre llibres de
publicació recent) números anteriors Audio enllaços (Links) |
|
www.BarcelonaReview.com anglès | castellà | francès | pàgina de l'editor | e-m@il |