índice no. 37: juliol - agost 2003 |
La història dels
perdedors Alícia Tudela ________________________________ ________________________________ Homeless és seguit de relats, perfectament lligats, que es van omplint de personatges que, enfonsats per un urbanisme dissenyat sense tenir en compte els qui hi viuen i rescatant de les seves memòries el passat daquesta part de la ciutat, ens relaten els canvis que ha sofert el seu barri i, amb això, les seves vides. Cambrers, cabareteres, prostitutes, orfes de lhospici, policies, vigilants, lladres de roba molla... És la gent de sempre que ha donat vida i personalitat a la Barcelona Vella i que sha vist afectada a causa duna política denderrocs i transformació. Aquest llibre és la història duna part de la ciutat però explicada des del punt de vista dels damnificats, dels homeless, és a dir, de persones que, en molts casos, han perdut casa seva. Les aventures dels personatges tenen lloc en edificis emblemàtics de la Barcelona Vella que avui han estat reemplaçats per noves construccions posant al descobert un sentiment de nostàlgia que acaba afectant, no tan sols als protagonistes, sinó també al lector. Al llibre, ple de referents culturals, es barregen, amb un to força crític amb les administracions, fets històrics amb lactualitat. En aquest sentit, es fa menció a la vaga de lempresa elèctrica La Canadenca i al líder sindicalista Salvador Seguí, El Noi del Sucre, al mateix temps que sexpliquen anècdotes dels darrers alcaldes de la ciutat i es reviu lúltim incendi del Gran Teatre de Liceu. A lobra també destaca la combinació de diferents gèneres i registres. A la part més llarga del llibre, Espectres El Liceu, Vidal recupera lepisodi de lincendi del teatre de 1994 en forma de dietari i en la veu dun home que acaba perdent casa seva a causa de les expropiacions per ampliar les instal·lacions. Al text es barregen dades sobre les conseqüències del succés i la posterior batalla entre veïns i administració per les indemnitzacions amb el mite del fantasma de Liceu. En canvi, el capítol Polis al Cabaret és un recull dinformes de la Comissaria de Policia del carrer Nou de la Rambla 80, on fins el 1990 hi va ser el cabaret Barcelona de Noche, un dels locals doci més coneguts i insignes de la ciutat. Però és als diàlegs on Vidal mostra el seu domini de la llengua reproduint la manera de parlar de la gent i adaptant-la, segons els casos, a la classe social. Una exemple és el capítol El Xalet del moro en què es combina una conversa entre dues dones que estan en un centre sanitari datenció primària de Ciutat Vella, on abans es trobava la casa de cites on havien treballat, amb lorigen del poema La Vaca Cega de Joan Maragall: "No, el pare daquest daquí baix no va fer dalcalde, però si que és veritat que va venir més duna vegada i més de dues. (...) No el dara no, devia ser el dabans, aquell de lavi que feia versos i que també ens visitava (...) que una vegada nhi va escriure un a la Paquita, pobreta meva, que com que era cegueta de naixement (...) Com es totilava? La Paca cega, era?". El capítol més destacat, però, és el darrer, en què, de manera solemne i posant de manifest la seva versatilitat, Vidal rima més de tres-cents versos reproduint el diàleg entre un xiringuito i un tinglado, emulant la conversa que mantenen els campanaris a la part final del Canigó de Jacint Verdaguer. Tot plegat, un homenatge als restaurants de la platja de la Barceloneta que van ser enderrocats, els últims entre 1991 i 1995. Als llibres dhistòria la tendència és a explicar els fets amb la veu dels guanyadors. Però a Homeless és diferent perquè amb la història es fusiona la literatura, que sempre permet canviar les coses. Aquesta obra és la batalla relatada pels perdedors. Homeless vol dir home sense sostre, però home les (en català) va més enllà i fa referència també al patiment i lagonia que arrosseguen les persones que un dia van tenir casa però que ara es troben al carrer. Això és el que els passa als personatges que apareixen en aquest llibre i que parlen en nom dels centenars de persones que, per una raó o una altra, van acabar abandonant les seves llars i veient com el seu estil de vida i el paisatge del seu barri deixava pas a un nou reordenament urbanístic i social. |
© Alícia Tudela 2003 Aquesta obra no pot ser arxivada ni distribuïda sense el permís explícit de l´autor. Us preguem llegiu les condicions d'utilització |
navegació: | tbr : no. 37: juliol - agost 2003 |
Narrativa Entrevista Poesia Ressenyes crítiques breus/ressenyes (en català) |
|
www.Barcelonareview.com anglès | castellà | francès | pàgina de l'editor | e-m@il |